annejannink.reismee.nl

3 weken Cambodja.

Lieve Allemaal,


Ik ben ondertussen al bijna 3 weken in Cambodja, de tijd gaat zo snel hier. Ik zit op dit moment in een kleine dorpje genaamd Samroang, dit is ongeveer 2 uur rijden vanaf de grote stad Siem Reap. In Samroang geef ik engelse les aan kinderen tussen de 10 en 14 jaar. Maar ik zal aan het begin van mijn verhaal beginnen.


De eerste week in Samroang ben ik begonnen met een cultuurweek, in deze week leer je de cultuur kennen en zie je de hoogte punten in de omgeving. Ik heb 1 dag alles geleerd over de cultuur en de Khmr-taal die ze hier spreken, ook heb ik een cambodiaanse kookles gehad. In deze les leerde we kokosnootsoep maken, een traditioneel gerecht hier in de omgeving en ontzettend lekker. We zijn 1 dag naar de bergen geweest vlakbij de Thaise grens, hier had je een prachtig uitzicht. Jammer was alleen dat het die dag niet helemaal helder was. De dag erna zijn we naar de tempel geweest in het dorp, hier wonen zo'n 40 a 50 monniken. Hier hebben we een rondleiding gehad en de tempel schoon geveegd, nadat we dit gedaan hadden mochten we met de 'speciale' monnik (is de baas van de tempel) van deze tempel praten. We konden hem alles vragen over het boedistische geloof en waarom hij de keuze gemaakt heeft om monnik te worden. Dit was erg interresant en leerzaam. Deze cultuurweek was voorbij gevlogen en het weekend zou ik met 3 deense meiden naar Siem Reap gaan om daar lekker uit te rusten en de stad te ontdekken, want vanaf maandag zou het lesgeven beginnen. In Siem Reap zijn wij lekker de stad in geweest lekker gedronken, gegeten en de nightmarkten af gegaan. Voordat we het wisten was het alweer zondagmiddag en moesten we terug naar Samroang.

Maandag was de eerste lesdag, ik ga les aan de hoogste level (level 4). Jullie moeten niet denken dat deze kinderen dan ook super goed engels kunnen spreken haha, ze kunnen het beter dan de rest maar ze leren op dit moment zinnen te maken en zinnen te beantwoorden. Dus vergelijkbaar als basisschool niveau. De school en kinderen zijn niet te vergelijken met Nederland. De kinderen zijn ontzettend blij dat ze engelse les krijgen. Elke ochtend als je binnenkomt in de klas, gaan alle kinderen staan en roepen ze in koor; Goodmoring Teacher, How are you today? Ze gaan pas zitten als ik zeg dat ze mogen zitten. Aan het einde van de les staan de kinderen weer allemaal op en roepen ze in koor; Thankyou Teacher for teaching us today, have a nice day and we will see you tomorrow. Ontzettend schattig om te zien en ze zijn ook ontzettend blij als ze bijvoorbeeld huiswerk meekrijgen of een opdracht. De les week was snel voorbij gevlogen en dit weekend gingen we weer naar Siem Reap. Eerste dag hebben we lekker uitgerust en aan het zwembad gelegen en zondag ochtend vroeg rond 5 uur ben ik naar Angkor Watt gereden. Hier heb ik een prachtige zonsopgang gezien bij de tempels, ik heb hier zondag bijna 6 uur rond gelopen en heb nog niet alles gezien. Wat is het Angkor Watt ontzettend groot, maar ook ontzettend mooi om te zien. Volgens mij zou je hier dagen kunnen rondlopen.


Deze week heb ik weer les gegeven en aankomend weekend ga ik naar de stad Phon Phen. In deze stad liggen de Killing Fields en het Royal Palace. Blijkt allemaal heel indrukwekkend te zijn, dus ben benieuwd. Volgende week is alweer mijn laatste week in Cambodja en vertrek vrijdag 28 Maart naar Vietnam.


Ik zal proberen voor die tijd nog een berichtje te sturen over het weekend in Phon Phen.


Ik zal ook wat foto`s toevoegen van afgelopen weken.

Tot snel,


Veel liefs Anne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!