annejannink.reismee.nl

Weekend Phom Phen

Lieve Vrienden en Familie,

Afgelopen weekend ben ik naar Phom Phen geweest, de hoofdstad van Cambodja. Een erg grote en drukke stad, maar ook een stad waar ontzettend veel te zien is over de geschiedenis van Phom Phen.

Ik heb vrijdagochtend om 7 uur vertrokken vanuit Siem Reap met de bus. Normaal zou deze er ongeveer 10 uur overdoen om in Phom Phen aan te komen. Maar hier heb je natuurlijk te maken met de Combiaanse cultuur! Het begon s'ochtends vroeg al, de bus vertrok pas om 8 uur ipv 7 uur. Onderzeg stopte de bus overal om mensen op te pikken en de bus werd helemaal vol gepropt tot er mensen voorin tegen het raam aan stonden. Na een busreis van ongeveer 12 uur kwam ik uiteindelijk om half 8 s'avonds in Phom Phen.

Zaterdagochtend ben ik naar de Killing Fields geweest. De Killing Fields liggen een paar kilometer buiten de stad, vroeger werd hier de lokale bevolking onder het regime van Pol Pot gemarteld, doodgeschoten en daarna in een grote kuil begraven onder de grond. Je zag op sommige plekken de botten boven de grond uitsteken. Dit was ontzettend indrukwekkend en interresant om te zien. Na de Killing Field ben ik met de TukTuk doorgereden naar de gevangenis waar de lokale bevolking voordat ze werden vermoord naar toe werden gebracht. Dit was een ontzettend groot complek met in ieder gebouw verschillende cellen. Hele grote cellen waar zo'n 30 tot 40 mensen zaten tot hele kleine cellen waar maar 1 persoon in zat. Voor het grootse gedeelte waren bijna alle gevangen vastgeboeid aan het bed of aan de muur. De zaterdag was dus een ontzettend indrukwekkende en culturele dag.

Zondagochtend ben ik naar de Royal Palace geweest in Phom Phen. De koning van Cambodja woont nog steeds in het Paleis, maar het woongedeelte kon je niet bezichtigen. Het was een groot complex met verschillende gebouwen. Er stonden een aantal tempels, een bibliotheek, een gebouw aan de koning zijn gasten ontvangt en waar grote feesten worden gehouden, de schatkamer enz. Alle gebouwen waren bedekt met gouden verf en versiert met verschillende beelden en decoratie. Erg mooi om het Royal Palace te zien.

Zondagavond ben ik weer terug gereden naar Siem Reap met de nachtbus, deze reis ging gelukkig een stuk sneller. Ben uiteindelijk 7 uur onderweg geweest en kwam om half 8 s'ochtends aan in de stad Siem Reap.

Vanaf vrijdagavond neem ik de nachtbus richting Ho Chin Mihn stad in Vietnam. Ben dus nog 4 dagen in Cambodja. Wat vlieg de tijd toch om hier als je het naar je zin heb.

Tot snel,

Liefs Anne